סמינר מחקר
יום ב’ 21/3/2022 שעה 18:00 גילמן 449
דור שלטון
מכון כהן
מוזיקה ככלי אינטראקטיבי,
או מדוע האדם הפך ליצור מוזיקלי?
לאחרונה התחדש הדיון לגבי האבולוציה של המוזיקה, דיון שכבר שני עשורים מתרכז בשאלת הפונקציה, או הערך האדפטיבי, שבגינו הנטייה ליצור וליהנות ממוזיקה עברה – או לא עברה – ברירה טבעית. לטענתי, החידתיות העיקשת של המוזיקה כמושא אבולוציוני טמונה בהמשגתה המוטעית כאובייקט אסתטי המובדל מהחיים החברתיים, בניגוד לתפקידה במשך רוב ההיסטוריה האנושית. בהרצאתי אציע מסגרת תיאורטית חלופית, הרואה במוזיקה מעין ריטואל אינטראקטיבי, בו עיקר תשומת הלב מופנית לתיאום קצבי וקולי. אסטרטגיה אינטראקטיבית זו שימושית בעיקר במפגשים קבוצתיים, לשם יצירת קשרים רגשיים והפצה של כללי התנהגות וסמלים משותפים. הטמעתם של כללי התנהגות בריטואל המוזיקלי מעלה את האפשרות שבחברות קטנות ושוויוניות יותר תהיה פחות הפרדה בין המשתתפים, וההיפך בחברות גדולות והירארכיות. באמצעות ניתוח של שני קורפוסים גלובליים המכילים אלפי טקסטים אתנוגרפיים והקלטות, אבחן את העדויות להשערה זו ולמסגרת התיאורטית המוצעת.
התכנסות לקפה וכיבוד קל בשעה 17:45, ליד חדר 449
יו”ר: שאול קציר
הציבור מוזמן
http://humanities.tau.ac.il/cohn/
* (סמינר מחלקתי מכון כהן 2021/22)