שלום רב,
ארגון “דרך רוח” מפעיל כיום ארבעה בתי חינוך לתלמידי תיכון בתחומי מדעי הרוח – באוניברסיטת חיפה, באוניברסיטת תל אביב, באוניברסיטת בן גוריון שבנגב ובאוניברסיטת בר אילן.
אל בתי החינוך מגיעים כיום כ- 300 תלמידי תיכון מרחבי הארץ והם לומדים בשלוש מגמות – מגמת פילוסופיה, ספרות והיסטוריה בהיקף של 5 יחידות לימוד. במהלך השיעורים עסוקים התלמידים בקריאת טקסטים ראשוניים ומאמרים רלוונטיים וכן בכתיבה אינטנסיבית.
כ 20 מבוגרי בית החינוך, שסיימו, זה מכבר, את לימודיהם, בחרו לכתוב עבודת גמר (בספרות ופילוסופיה) כתחליף לבחינת הבגרות.
התלמידים הללו, שכתבו את עבודת הגמר שלהם, תוך ליווי והנחייה צמודים, זכו לציונים גבוהים מאוד. הגדילו לעשות בוגר מחזור א’ – איל מנסורה שזכה בציון לשבח בתחרות ‘פרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות’ לשנת תשע”ה , בוגרת מחזור ג’ – נויה הררי שזכתה בפרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות לשנת תשע”ז ובוגר מחזור ד’ – גיא שהם שזכה אף הוא בפרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות לשנת תשע”ח.
השנה 36 תלמידים נוספים (מבתי החינוך באוניברסיטת חיפה ואונ’ ב”ג) הביעו רצון לכתוב עבודת גמר בהיקף של 5 יחידות לימוד בתחומי הדעת שלהם, ועבודה זו תהווה תחליף לבחינת הבגרות. זה אינו דבר של מה בכך; מעטים התלמידים הכותבים כיום עבודות גמר במהלך לימודיהם התיכונים, מה שניכר מאוחר יותר בכתיבתם כסטודנטים.
אנו פונים אליכם כמומחים, בבקשה להנחות תלמידים מתלמידי בית החינוך “דרך רוח” בכתיבת עבודת הגמר שלהם. נציין שהתלמידים בחרו כבר נושא, קראו מאמרים רלוונטיים ואף החלו בהכנת מתווה להצעת המחקר. עוד נדגיש שהתלמידים הללו, יתורגלו בקריאה ובכתיבה לפי הנחיות מנחה העבודה וילוו ע”י בית החינוך לכל אורך תהליך כתיבתה (כשנתיים).
מנחי העבודות יזכו לתשלום ההולם את ההשקעה הכרוכה בדבר (אנו מוסיפים סכום זהה לסכום המשולם ע”י משרד החינוך למנחים).
כמו כן, נבקש להדגיש כי רצוי שמקום המגורים של המנחה יהיה בסמיכות לבית החינוך בו לומד התלמיד/ה הכותב/ת את עבודת הגמר.
ואלה הרעיונות/נושאים בהם מבקשים התלמידים, הלומדים כרגע בכיתה יא’, לכתוב עבודות גמר:
בית החינוך באוניברסיטת חיפה:
ספרות
- מין ומיניות ביצירתו של אתגר קרת.
- דיוקנו של פושע ספרותי: קריאה בספרות מתח, מסתורין ובלשים, לאורן של תיאוריות קרימינולוגית.
- כישוף ומכשפים בספרות הרנסנס (הסערה, דוקטור פאוסטוס)
- מוטיבים גוגוליים ביצירתו המוקדמת של דוסטוייבסקי.
- מוטיב הציפור בשירת החול והקודש בימי הביניים
- ויקטור הוגו – עלובי החיים: קריאה חברתית והיסטורית. השאלה: מה מלמד אותנו הרומן על החברה הצרפתית במאה ה – 19 ?
- קווים לדמותו של השטן בספרות-השטן בתור אנטיתזה של אלוהים ותזה של האדם והאנושיות. קריאה במבחר יצירות קאנוניות מן הספרות העברית והאירופית
- חברות הכי טובות: האופן שבו הספרות מעצבת חברות בין נערות. רונית מטלון, קלריס ליספקטור, אליס מונרו.
- הגרוטסקה ב”התופת” לדנטה (בשילוב אולי עם “הנסיך” ו/ או התבוננות ביצירתו של הצייר הרומנטי גוסטב דורה כנספח לעבודה)
פילוסופיה
- פילוסופיה של שקט
- פילוסופיה של מיניות – תולדות המיניות
- האם זה מוסרי להתרבות בהקשר אקולוגי?
- פילו’ של שטן
- האדם האידיאלי בשביל ניטשה ובשביל קאנט. כה אמר זרסותרא, מעבר לטוב ולרוע, המדע העליז. המטאפיסיקה של המידות.
- מהי המדינה הצודקת לפי אפלטון?
- אומנויות לחימה מזרחיות והאם ניתן להסבירן דרך הצו הקטגורי
- המין השני – סימון דה בובאר
- גיבורי על ואסתטיקה – למה גברים מיוצגים בצורה מגדרית
- ריצ’רד טיילור – דטרמיניזם ולחבר את אפקט הפרפר
- אפלטון והמשתה – איך יודעים לזהות אהבה כאהבה
- עקרון ההפרכה של פופר
- מעמד האל במשנתו של ניוטון
בית החינוך באוניברסיטת בן גוריון
ספרות
- כיצד השפיעה סוגת האפוס על כתיבת יצירות מודרניות?
- הסונטות של שייקספיר (בפרט אלה שנכתבו לבחור הלא ידוע).
- השוואת מוטיב הנחש ביצירה קלאסית כלשהי למוטיב הנחש בספר הג’ונגל.
- ביצוע תרגום מחודש ל”התפסן בשדה השיפון”
היסטוריה
- מסע הצלב הראשון
- משפט קסטנר.
- הדת והשואה.
- א. הכשרות מגויסות בפלמ״ח ; ב. ״שורות מגינים״: פעולות הברחת מעפילים ממחנה בקפריסין על ידי הפלי״ם.
פילוסופיה
- תפיסת הזמן בתקופות שונות בהיסטוריה
- חיים אחרי המוות
- פילוסופיה בודהיסטית
- איך ייתכן ייצוג תודעתי להיעדר, כשאין לו ביטוי פיזיקלי ממשי?
- דיסטופיה במאה ה-21
- איך נושא בריאת העולם בא לידי ביטוי אצל הוגים שונים? מדע מול בריאתנות
ד”ר סיגל נאור פרלמן
מנהלת שותפה “דרך רוח”