Parush, Iris (2022). The Sin of Writing and the Rise of Modern Hebrew Literature. Cham: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-81819-7
הספר, הניצב על קו התפר בין היסטוריה חברתית-תרבותית לבין חקר הספרות, טוען כי אחד המנועים העיקריים של תהליכי המודרניזציה, החילון ועליית ההשכלה בקרב יהדות מזרח אירופה במאה ה-19 היה “מהפכת כתיבה” – מעבר מתרבות של אוריינות אוראלית, המבכרת את הדיבור על הכתב, לתרבות שבמרכזה הכתב והכתיבה.
באמצעות שפע עדויות ופכים קטנים מספרי זכרונות ואוטוביוגרפיות בני התקופה, פורשת פרופ’ פרוש תמונה חיה ומרתקת של פרקטיקות הקריאה והכתיבה בחברה היהודית במזרח אירופה במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20. הספר מציג את חיבוטי הנפש של אלה מבני הישיבות שפנו לדרך ההשכלה והחלו “לחטוא בכתיבה”, דן במרכזיות של הכתיבה הספרותית בעברית בתהליך ההתמשכלות, ומראה כיצד המעבר מכתיבה בשוליו של טקסט קאנוני לכתיבה ספרותית-וידויית על דף חלק תרם לכינון סובייקט יהודי גברי משכילי חדש. הדיון ב”מהפכת הכתיבה” שופך אור חדש על חבלי הלידה של הספרות העברית החדשה, ומראה כי ספרות זו צמחה כמעשה של מרידה נגד מערך סבוך של הגבלות ומעצורים על הכתיבה שהציבה החברה היהודית המסורתית.
לעמוד הספר בהוצאת הספרים: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-81819-7
The Sin of Writing and the Rise of Modern Hebrew Literature contends that the processes of enlightenment, modernization, and secularization in nineteenth-century Eastern European Jewish society were marked not by a reading revolution but rather by a writing revolution, that is, by a revolutionary change in this society’s attitude toward writing.
Combining socio-cultural history and literary studies and drawing on a large corpus of autobiographies, memoirs, and literary works of the period, the book sets out to explain the curious absence of writing skills and Hebrew grammar from the curriculum of the traditional Jewish education system in Eastern Europe. It shows that traditional Jewish society maintained a conspicuously oral literacy culture, colored by fears of writing and suspicions toward publication. It is against this background that the young yeshiva students undergoing enlightenment started to “sin by writing,” turning writing and publication in Hebrew into the cornerstone of their constitution as autonomous, enlightened, male Jewish subjects, and setting the foundations for the rise of modern Hebrew literature.