שרון גורדון ורינה פלד, וינה 1900 – פריחה על סיפה של תהום, ירושלים: הוצאת כרמל, 2019
וינה מעלה בדמיון מתיקות רבה, תרתי משמע. אפפל־שטרודל וזאכר טארט, ואלסים ואופרטות. בה בעת היא נקשרת גם לפריחתה של תרבות גבוהה ומתוחכמת, חדשנית וחסרת מנוח כמו: היצירות של מאהלר ושנברג, ציוריהם של גוסטב קלימט ואגון שילה, הארכיטקטורה של אדולף לוס, הספרות של ארתור שניצלר, ורבים אחרים, וכמובן – הפסיכואנליזה. בשנים הקריטיות שבין סוף המאה ה־19 ומלחמת העולם הראשונה שהתאפיינו בשינויים פוליטיים, חברתיים, תרבותיים וכלכליים, התייחדה וינה כעיר בירה מגוונת של קיסרות רב־אתנית ורב־לאומית. בוינה זו חוו היהודים פריצה תרבותית וכלכלית שאין לה אח ורע, והיא הרקע לצמיחתה של הציונות המדינית של הרצל.
בצד הפריחה התרבותית העשירה, טבוע בזיכרון גם צׅדה האפל של העיר הנפלאה הזו כעיר הבירה של קיסרות שרצח יורש העצר שלה, הארכידוכס פרדיננד, היה יריית הפתיחה למלחמת העולם הראשונה וכעיר רוויית אנטישמיות שהתגלתה במלוא כיעורה כעבור כמה עשורים ב”אנשלוס”.
תמונה כפולה וּמרוּבּת סתירות זו של וינה נחשפת בכל המאמרים באנתולוגיה זו. מאמרים אלו מציגים את וינה הן כמקרה ייחודי והן כתופעה כלל־אירופית וכאב טיפוס של אורבניות מודרנית. וינה מצטיירת כאחד מן המוקדים שהצמיחו ועיצבו את המאה העשרים, דגם המתממש אף בערים גדולות אחרות. להיות של וינה מוקד הגירה עבור קבוצות דתיות ואתניות רבות, היו השלכות והשפעות על עיצוב זהויות קולקטיביות, על גיבוש תפישות עולם ועל נפשו של היחיד, שהן רלוונטיות עד ימינו.
תוכן העניינים:
שרון גורדון ורינה פלד
למה וינה? – מבוא ……………………………………. 7
נתן מרקוס
ספר כתובות – וינה בעיני הווינאים ………………….. 37
יובל רובוביץ’
אוסטרו־מרקסיזם – הסוציאליזם הווינאי מגלה את הלאומיות ….. 65
שרון גורדון
קקניה – וינה הגרמנית מחפשת תכונות ……………… 101
מלאכי חיים הכהן
ליברליזם ומדע – תרבות המדע הווינאית ותעלומת הליברליזם האוסטרי ……. 137
לואיזה ודיטר הכט
בין שתי לוויות – יהדות וינה בין אמונה בליברליזם לשאלת הלאומיות ………. 173
בנימין פון רדום
נשים נושאות בניינים – עלייתן ונפילתן של הקָרְיָאטידוֹת ……………….. 207
שחר פינסקר
בית־הקפה – בית־לא־בית של המודרניזם היהודי בווינה …………. 249
ג’נט סטיוארט
שטרודל, שניצל וכופתאות מִשְׁמֵשׁ – אדולף לוֹס והמטבח הווינאי …………. 273
גל הרץ
ביקורת שפה – הרס ויצירה בלשון לפי קרל קראוס ……………. 299
עירית יונגרמן
מהלומות פטיש – הסימפוניה השישית של מאהלר בווינה ……………… 329
אמילי בילסקי
הספה שעליה קמה אוסטריה לתחייה – אשת הסלון ברטה צוקרקנדל …… 357
רינה פלד
הנערה המתוקה – טיפוס נשי במבט גברי ……………… 379
גלילי שחר
מחלה, שיגעון, יהודיות – על במת התאטרון ושמו וינה …………. 411
מיה מוכמל
הזרוּת שבפנים – הביתי, האל־ביתי והולדת הפסיכואנליזה …………… 437
עופר אשכנזי
483 ………… וינה – ברלין – הוליווד – דרכה של וינה 1900 אל המאה העשרים
רשימת הדימויים ……………………. 515
מפתח שמות, מקומות ויצירות …………………… 546